Du har måske brugt tjenester som Microsoft Teams, Slack, Whatsapp, Facetime el. lign?
Så har du brugt VOIP
VoIP er en måde at tale i telefon på ved at bruge internettet. Det kaldes også for IP-telefoni. Det betyder, at man kan ringe op fra en computer, mobiltelefon eller anden enhed, der kan forbinde til internettet. VoIP har flere funktioner, som ikke findes på almindelige telefonitjenester, såsom muligheden for at optage opkald eller modtage voicemail på e-mail. Det kan også hjælpe organisationer med at samle deres kommunikation på ét sted.
Fordelene ved VOIP over traditionel telefoni er, at det åbner op for en lang række funktioner, især hvis man kobler det med et PBX system.
Ringer du fx til en lægeklinik eller dit forsikringsselskab og sidder i telefonkø, er der en god chance for, at den løsning i dag er lavet med et PBX system. Nogle gange kan det være svært at forstå forskellene mellem VOIP og PBX, men i vores Erhvervstelefoni 101, gennemgår vi forskellene og hvorfor de to ting hænger sammen, for de fleste virksomheder. Har I allerede en app som Teams eller Nextcloud Talk, kan I få koblet en PBX løsning på, og få en masse fordele ved det. Vi har skrevet lidt om Microsoft Teams og PBX her: Teams og PBX
Bo Diechmann
CEO